FaOC Onderzoek
Parallel aan het project “Mijn Film, Mijn Verhaal” vindt het FaOC onderzoek plaats aan de Radboud Universiteit Nijmegen, binnen het promotieonderzoek van Mascha Legel, onder begeleiding van Prof. Dr. Bert Steenbergen, Dr. Ronald Spanjers, Dr. Stijn Deckers, en Prof. Dr. Hans van Balkom. Hier wordt bestudeerd, -of, en zo ja, -hoe de inzet van FaOC kan leiden tot een verbetering in de communicatie en zichtbaar word in de conversatie met communicatie-partners. Hierbij richt het onderzoek zich op het bestuderen van "verhaal vertellen" met de ondersteuning van FaOC kan worden bestudeerd, en hoe de FaOC methode nader te ontwikkelen is voor de praktijk. Tijdens het onderzoek is een FaOC codeermodel ontwikkeld met een internationaal onderzoeksteam: Dr. Nicola Grove (Rix Centre, University of East London), Prof. Dr. Annalu Waller (Dundee University), en Prof. Dr. Gloria Soto (San Francisco State University). Dit model is vervolgens doorontwikkeld tot een FaOC scorekaart, hanteerbaar voor leerkrachten en logopedisten, om de conversatie, met en zonder FaOC, te scoren.
Het FaOC codeermodel en de FaOC scorekaart focust op drie aspecten van een conversatie: 1) topic development, 2), conversatie repair, en 3) conversatiestructuur. Deze drie aspecten van een conversatie geven inzicht in de conversatiebalans tussen het kind/jongere met een communicatie-uitdaging en zijn/haar communicatiepartners. Bij een goede conversatiebalans hebben beide communicatiepartners gelijke inbreng en deelname. Door informatie te geven, vragen te stellen, of bijvoorbeeld een nieuw onderwerp aan te snijden ontwikkeld een verhaal, of conversatie. Dit zijn de vaardigheden die lastig zijn voor kinderen en jongeren die niet of moeilijk spreken. De conversatie is dan ook vaak uit balans, de communicatiepartner heeft vaak veel meer inbreng in de conversatie. Door de conversatie, met en zonder FaOC, te bestuderen kan het effect van FaOC op "een conversatie" worden bestudeerd.