FaOC taal-lesmethode "Mijn Film, Mijn Verhaal"

Film kan worden ingezet bij de communicatie en verhalen vertellen; Film als Ondersteunde Communicatie (FaOC). Wanneer spraak lastig is door een lichamelijke beperking, ziekte en/of psychische problematiek is verhalen vertellen een grote uitdaging. Beeld, foto’s en/of film, kan ondersteuning bieden in het beschrijven van de context en de details van het verhaal. Beeld biedt een visuele toegang tot het verhaal.

De FaOC lesmethode MF, MV kan privé, op school en tijdens logopedie worden ingezet voor het verbeteren van de mondelinge vertelvaardigheid (CED en SLO). De lesmethode bestaat uit 5 modules: 1) theorie, 2) filmlessen, 3) filmmaontage-lessen, 4) FaOC lessen, en 5) de FaOC scorekaart. Daarnaast zijn er vele voorbeelden en opdrachten, in beeld en woord, hoe de lesmethode kan worden ingezet thuis, op school en bij logopedie.

Parallel aan het project Mijn Film, Mijn Verhaal vindt er FaOC onderzoek plaats over “Film als Ondersteunde Communicatie (FaOC)” aan de Radboud Universiteit Nijmegen

De lesmethode is gratis beschikbaar. De inlog voor de lesmethode vindt u op deze site.

In de klas

Samenwerkingspartners

Financieel mogelijk gemaakt door