Voorbeeldles

Filmen is meer dan de camera aan- en uitzetten.
Door op bepaalde manieren te filmen kan je meer aan je kijker duidelijk maken.
De bedoeling van deze les is om aan de studenten uit te leggen hoe je d.m.v. andere hoeken je verhaal kan vertellen.

 

Laat de studenten vertellen wat ze vorige les hebben geleerd, en herhaal wat ze zijn vergeten.
Zo kan je zien of de studenten alles hebben begrepen en onthouden.

 

Gewoon paardrijden en filmen

Als je gaat paardrijden kun je heel mooi de camera (gopro) op je cap zetten. Op die manier kun je je rit vastleggen op film.

 

Voorbereiding:

- Bekijk de voorbeeld film.
- Neem de theorie van de les door.

Leerdoelen

  • De leerling kent de soorten perspectieven
  • De leerling weet waarom we verschillende soorten perspectieven gebruiken
  • De leerling weet hoe hij/zij de perspectieven kunnen toepassen en gebruiken bij hun verhaal

Leerkracht activiteit

Begin met een herhaling:
De leerlingen herhalen hun kennis, en alles wat ontbreekt word aangevuld door de docent.
Kijk of alles nogsteeds duidelijk is voor de leerlingen.

Start nieuwe les:
Introduceer de begrippen aan de studenten.
Geef ze een klein beetje tijd om te bedenken wat het zou kunnen betekenen, en laat ze zelf raden.
Op deze manier spoor je de kinderen aan om te leren; het is niet langer uitleg maar een actief spel waar ze aan meedoen.

Theorie

Het gekozen perspectief is bepalend voor het verhaal vertellen. Als je iets van bovenaf (vogelperspectief) filmt, wordt het onderwerp klein. Film je van beneden (kikkerperspectief) af, wordt het onderwerp groot. Als je bijvoorbeeld een kind met kikkerperspectief filmt maak je hem groot en belangrijk. Met vogelperspectief is het kind klein, en minder belangrijk. 

Je kunt het verhaal dus beinvloeden om een bepaald perspectief te kiezen.

Leerlingactiviteit

Speel met de verschillende perspectieven.

Materialen

  • Telefoon
  • iPad/tablet
  • Camera
  • Laptop/spraakcomputer
  • Action cam
  • Eventueel een handleiding bij de camera (voor leerkracht)
  • Geheugenkaart (als nodig)
  • Een smartbord (met internetverbinding voor YouTube)

Tijdsduur

15 minuten klassikale uitleg
10 minuten individuele uitleg

Groepering

Klassikaal

Locatie

In de klas

Praktische opdracht

Verdeel de klas in groepjes afhankelijk van het aantal beschikbare camera’s
Elk groepje heeft in ieder geval 1 camera waarmee ze aan de slag kunnen. 

Maak drie clipjes door de camera aan/uit te zetten:
- Film iets van ver en van dichtbij 
- Film iets van beneden naar boven: kikkerperspectief.
Bijvoorbeeld: ga op de grond liggen en film het lokaal vanaf de grond. 
Film iets van boven naar beneden: vogelperspectief. 
Bijvoorbeeld: Sta op de tafel en film je klasgenoot vanaf de tafel. 

Wat is het verschil? Hoe ziet je wereld eruit met de verschillende perspectieven? Laat ze alvast nadenken.

Samenwerkingspartners

Financieel mogelijk gemaakt door