FaOC onderzoek

Parallel aan het project “Mijn Film, Mijn Verhaal” vindt het FaOC onderzoek, aan de Radboud Universiteit Nijmegen, plaats onder begeleiding van Prof. Dr Bert Steenbergen. Hier wordt bestudeert, -of, en zo ja, -hoe de inzet van FaOC kan leiden tot een verbetering in de communicatie, zichtbaar in de conversatie met communicatie-partners. Hierbij richt het onderzoek zich op hoe verhaal vertellen met de ondersteuning van FaOC kan worden bestudeerd en hoe de FaOC methode te ontwikkelen is voor de praktijk. Tijdens het onderzoek, is in nauwe samenwerking met internationale onderzoekers Nicola Grove (Rix Centre, University of East London), Annalu Waller (Dundee University), en Gloria Soto (San Francisco State University) een FaOC codeermodel ontwikkeld. Dit model is vervolgens door ontwikkeld tot een FaOC scorekaart, hanteerbaar voor leerkrachten en logopedisten, om de conversatie, met en zonder FaOC, te scoren.

Het FaOC codeermodel, en de FaOC scorekaart, bestudeert drie aspecten van een conversatie; 1) topic development, 2), conversatie repairen 3) conversatie-structuur. Deze drie aspecten van een conversatie geven inzicht in de conversatiebalans tussen het kind/ jongere met een communicatie-uitdaging en zijn/haar communicatiepartners. Bij een goede conversatiebalans hebben beide communicatiepartners gelijke inbreng en deelname. Door informatie te geven, vragen te stellen, of bijvoorbeeld een nieuw onderwerp aan te snijden ontwikkeld een verhaal, of conversatie. Dit zijn de vaardigheden die lastig zijn voor kinderen en jongeren die niet of moeilijk spreken. De conversatie is dan ook vaak uit balans, de communicatiepartner heeft vaak veel meer inbreng in de conversatie. Door de conversatie, met en zonder FaOC, te bestuderen kan het effect van FaOC op "een conversatie" worden bestudeerd.

 

Samenwerkingspartners

Financieel mogelijk gemaakt door